Nauka łatwa i przyjemna Drukuj

 

Nauka łatwa i przyjemna - czy to możliwe?

Codziennie stajemy przed niezliczoną ilością rzeczy do zapamiętania. Zaczynając od błahych- takich jak lista zakupów lub składniki zupy kończąc na tych istotnych jak materiał na klasówkę z historii. Każdego dnia uczymy się czegoś nowego i zwykle ta nauka nie przychodzi nam z łatwością. Któż z nas kiedykolwiek w życiu nie ślęczał godzinami nad podręcznikiem i mimo starań, dostał ocenę, która go nie satysfakcjonowała? Aby nasza nauka była bardziej efektywna- a co za tym idzie- krótsza i intensywniejsza, wystarczy poznać sposoby szybkiego uczenia się.

            By zrozumieć jak przyśpieszyć proces przyswajania wiedzy musimy poznać funkcjonowanie pamięci. Można je najkrócej określić jako zdolność do zapamiętywania, czyli gromadzenia i wykorzystywania występujących w różnych postaciach informacji.

Każdy proces pamięciowy składa się z:

  1. .Kodowania informacji- przyswajania ich.
  2. .Magazynowania czyli przechowywania informacji.
  3. 3Odtwarzania inaczej przypominania informacji.

Znając procesy rządzące naszym mózgiem możemy lepiej poznać warunki, które muszą zaistnieć, by możliwa była efektywniejsza nauka.

Zapamiętujemy lepiej, gdy:

  • Powtarzamy materiał ze zrozumieniem,
  • Podejmiemy naukę wcześniej (a nie jak zazwyczaj tuż przed sprawdzianem) i przyswajamy materiał mniejszymi porcjami,
  • Ilość powtórzeń jest większa niż ta która wydawała się nam konieczna do nauczenia się materiału,
  • Powiemy sobie, że potrafimy - pozytywne nastawienie.

Czasem podczas nauki nowa wiedza wypiera wcześniej nabytą, dlatego, gdy mamy dużo pracy w jednym dniu, warto stosować metodę naprzemiennego uczenia się przedmiotów ścisłych z humanistycznymi.

            Bardzo istotna jest również w procesie zapamiętywania rola powtórek materiału. Człowiek po godzinie zapomina aż 56% przyswojonych wcześniej informacji. Musimy wiedzieć, że osoba, która nie daje sobie czasu na powtórki, marnuje wysiłek włożony w trakcie nauki.

 

Przykładowy harmonogram powtórek: (po sesji nauki)

  1. 15 minutowa- w tym samym dniu- na przykład przed snem lub po kolacji,
  2. 10 minutowa- następnego dnia,
  3. 5 minutowa- po 24 godzinach,

Kolejne powtórzenia- 2-3 minuty przez kolejne 3-4 dni,

 

Przygotowywując się w ten sposób mamy pewność, że wiedza, którą nabyliśmy zostanie zapisana w pamięci długotrwałej- czyli nie ucieknie nam aż do egzaminu lub matury.

      Ucząc się musimy również pamiętać o robieniu przerw. Sprzyjają one podtrzymaniu odpowiedniej koncentracji. Warto również wiedzieć, że jedną z lepszych form wypoczynku jest robienie czegoś przeciwnego niż to co spowodowało zmęczenie. Podczas przerwy od nauki warto wstać od biurka, przejść się do kuchni lub zrobić kilka przysiadów. Dzięki temu łatwiej nam będzie wrócić do biernej aktywności i ponownie skupić.

Musimy pamiętać, że

  • nie powinniśmy uczyć się dużych partii materiałów na raz
  • im trudniejszy materiał tym krótsze powinniśmy robić przerwy
  • osoby szybciej zapominające powinny robić krótsze przerwy,

Kiedy wiemy już w jaki sposób odpoczywać od nauki oraz jak rozłożyć sobie materiał do klasówki stajemy przed kolejnym problemem- w jaki sposób zapamiętywać informacje? Każdy zna chyba metodę wkuwania- wielokrotne czytanie danej partii materiału nie ma wiele wspólnego z efektywną a zarazem przyjemną nauką.

           

Najważniejsze zasady dotyczącego samego procesu nauki:

  • Dbaj o estetykę notatek. Nie musisz przepisywać zaraz całego zeszytu, wystarczy podkreślić najważniejsze fakty, używaj różnego koloru pisaków, a przy istotnych definicjach czy datach możesz rysować wykrzykniki lub kwiatki.
  • Twórz mapy myśli.
  • Ucz się za pomocą skojarzeń, są one jak klej dla pamięci. Im bardziej dziwne i śmieszne skojarzenie wymyślisz tym lepiej.
  • Zwracaj uwagę na inne, niepasujące do reszty fakty, na przykład na wyjątki.
  • Twórz powiązania do innych informacji, ponieważ skojarzona z innymi faktami wiedza zapamiętuje się znacznie lepiej.

Efektywna nauka może sprawić, że będziemy mieć więcej czasu- zarówno dla przyjaciół jaki i na rozwijanie swoich pasji. Poprawią się nie tylko stopnie, wzrośnie nam również samoocena i poczucie własnej wartości. Warto wypróbować wiele harmonogramów nauki czy eksperymentować z prowadzeniem notatek, dzięki temu znajdziemy sposób, który najbardziej nam odpowiada.

Miłej i efektywnej nauki!

 

Anna Wawak

Wizyty studyjne w ZSUiP Drukuj

 Pobierz sprawozdanie

V spotkanie Tutorskiej Akademii Umiejętności Drukuj

7 czerwca 2017 w Zespole Szkół w Maszewie Dużym odbyło się V spotkanie Tutorskiej Akademii Umiejętności.

Więcej...

Szkolenie "Tutor - mądry dorosły. Wykorzystanie analizy transakcyjnej w pracy tutora" Drukuj

4 lutego 2017 roku odbyło się 6 - godzinne szkolenie: "Tutor - mądry dorosły. Wykorzystanie analizy transakcyjnej w pracy tutora" prowadzone przez dr Adriannę Sarnat-Ciastko z Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. W szkoleniu wzięli udział nauczyciele tutorzy oraz nauczyciele zainteresowani tutoringiem jako metodą pracy w szkole.

Więcej...

IV spotkanie Tutorskiej Akademii Umiejętności Drukuj

7 grudnia w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku odbyło sie IV spotkanie Tutorskiej Akademii Umiejętności, w którym wzięli udział nauczyciele tutorzy naszej szkoły, nauczyciele zainteresowani tutoringiem jako metodą pracy w szkole oraz zaproszeni goście: Dyrektor: Pani Małgorzata Bartos-Piątkowska i nauczyciele Zespołu Szkół w Maszewie Dużym - Szkoły Podstawowej im. Wł.St. Reymonta oraz Gimnazjum im. Wł. St. Reymonta. 

Więcej...

Kolejna edycja spotkań z gimnazjalistami w ramach realizacji innowacji pedagogicznej "Pasje zawodowe - program innowacyjny z wykorzystaniem tutoringu rówieśniczego". Drukuj

17 listopada 2016 trzygodzinne zajęcia warsztatowe z psychologiem i pedagogiem rozpoczęły cykl spotkań z gimnazjalistami, którzy niebawem będą wybierać szkołę ponadgimnazjalną. Zajęcia miały na celu zaznajomienie uczniów z tym co jest ważne przy wyborze zawodu i dalszej drogi kształcenia.

Więcej...

Konferencja "Tutoring szkolny - wychować człowieka mądrego" Drukuj

28 listopada Pan Dyrektor Henryk Cichecki został zaproszony do Udziału w konferencji "Tutoring szkolny - wychować człowieka mądrego"

Więcej...

Konferencjia „Tutoring- metoda pracy pedagogicznej” Drukuj

25 września 2013r. w auli Zespołu Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku odbyła się konferencja „Tutoring –metoda pracy pedagogicznej” .

Pobierz sprawozdanie

ul. Padlewskiego2 09-402 Płock, tel. faks (024)   365 86 80, sekretariat uczn. 365 86 81, pok. nauczycielski 365  86 86 email: szkola@zsuip.pl